onsdag 7 april 2010

Linda från Lomma som fått nya lungor: Skrattar igen

Efter fyra års kamp mot döden, med bl a två benmärgstransplantationer, samt åtta månaders väntan på nya lungor, kan Linda Wallin äntligen planera för ett friskt liv.
-Till hösten räknar jag med att så smått kunna börja jobba som sjuksköterska igen, säger hon och fortsätter:
-Bara att kunna gå ut med min lilla vovve som en vanlig människa, ska bli fantastiskt.
Det var så, att jag själv var på Universitetssjukhusets lungdivision i Lund under onsdagen, för att få ordning på min astma. Jag passade givetvis på att besöka Linda som jag skrivit om förr på bloggen.

Linda genomgick en lungtransplantation den 13 mars i år. Operationen tog över tolv timmar. Ett sådant här ingrepp är nämligen så mycket mer än en vanlig sketen rotfyllning.
Kvällen innan fick hon det efterlängtade telefonsamtalet från Universitetssjukhusets lungdivision.
-Vi har lungor på gång. Kan du komma om en timme.
Linda for iväg, lades ögonblickligen in. Genast började förberedelsen för den stora transplantationen.

Tidigt på morgonen bar det av till operationssalen. Innan hon sövdes fick hon ett gastkramande besked.
-Eftersom lungorna finns på annat håll i världen, kan vi inte vara säkra på att de riktigt passar.
Linda ryser i dag vid tanken.
-Tänk att vakna upp och det inte fungerat, fortsätter hon.
Nu gick allting bra. Lungorna fungerade. Linda Wallin är glad över det, fast det finns en tagg.
På förmiddagen när hon genomgick transplantationen och fick två nya lungor, dog hennes morfar i cancer.
-Jag har tänkt mycket på det. Medan hans liv tog slut, fick jag ett nytt liv. Det är högst egendomligt, säger hon och blir för en stund allvarlig.
Livet ger och livet tar, så är det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alla ni som ännu inte fyllt i donationskortet. GÖR det nu! När vi ligger six feet under har vi ingen glädje av lungor eller annat, däremot kan de göra att en medmänniska kan få ett gott liv. Fin tanke att man på sätt och vis lever vidare i någon annan.