tisdag 20 april 2010

KLOCKAN som inte kunde flyga


I slutet av 1990-talet gav Bodil Jönsson ut en bok som handlar om vad vi gör med tiden. I dag vet vi att tiden är ur led. För så är det. När planen står stilla på marken stannar vår civilisation upp. Det blir en kolossal mänsklig röra. Tiden är ur led.
Fast förr i tiden gick tiden ändå. Utan flyg.
Titta på vinjettbilden av klockan. Visserligen är den snart halv tre och inte fem i tolv, men det bryr vi oss inte om. Det viktiga är att den hänger på min vägg.
Det är klockan som inte kunde flyga.

Hur hamnade klockan på min vägg?
Vad är det för klocka som aldrig får tiden ur led?
Hur kom den i tid långt innan flyget uppfanns av bröderna Wright.
Har klockan en historia att berätta?
Självfallet. Men hur?
Frågorna är många.
Jag ska försöka ge ett svar på hemligheterna med klockan på min vägg. Jag börjar spåra genom att öppna locket, nedanför klockan sex som Kalle Grenmark säger i skidskytte-TV.
Informationen bakom kläppen är suddig. Jag hämtar förstoringsglaset.
En sak är säker. Jag kan inte upptäcka någon aska efter när vulkanen Askja hade utbrott på Island 1875. Däremot kan tidsperioden stämma.
För vad då?
Ja, säg det.


VULKANASKAN
Sydsvenskan HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!

Inga kommentarer: