torsdag 8 april 2010

Barnteckning drar i gång valrörelsen i Lomma

I bland överträffar verkligheten dikten. Jag brukar skämtsamt kalla Lomma för Astrid Lindgren land. Det beror på att min by är det närmaste man kan komma en idyll i dagens Sverige. Det är nästan så att man mellan varven, förväntar sig att både Pippi och Emil ska titta fram bakom stugknuten.
I dag tittade de plötsligt fram, eller rättare sagt, poppade upp ur min brevlåda. Socialdemokraterna bjuder in till frukostmöte inför valet. Man bjussar både på sillamacka, öl, kaffe med kaka. Flygbladet riktigt vibrerade av hemtrevliga vallöften.

Det jag fastnade för var själva utformningen som toppades med en rejäl teckning som kunde gjorts av mina barnbarn. Glada Gubbar och Gummor från den jättelika röda sossestugan vandrar mot dansrotundan medan pyttesmå segelbåtar syns ute på sundet.
Jag kan aldrig inbilla mig att Mona Sahlin skulle våga stå bakom något så barnsligt på riksplanet, trist men sant.
Den här valupptakten i Lomma är alldeles unik, snacka om valaffisch. Det är socialdemokraternas pensionärsutskott som står bakom flygbladet och själva utformningen. Det är minsann friska tag.
När man blir gammal blir man, som sagt var, barn på nytt.
Både Pippi och Emil skulle gillat det.

Inga kommentarer: