måndag 29 mars 2010

Johannes har skapat årets påskgodis. I SILL!

Johannes på vinjettbilden, är en fena på fisk. För att friska upp den omåttligt populära Fiskbodens utbud i Lomma på godis, skapade han sin egen inlagda sill.
Jag läser på förpackningen: benfri sillfilé, creme fraiche, majonnäs, vispgrädde, jonsenap (vad är det?) socker, purjolök, kryddor m m, och storknar.
Rena rama påskgodiset.
I SILL!
Fiskboden i Lomma vräker så här års ut tonvis med sillinläggningar. Folk vallfärdar från hela Skåne för att smaska i sig delikatesserna.
Mitt i detta sillhav står alltså Johannes. Han har jobbat ombord i sju år och lärt sig branschen från grunden.
Jag skrev att han är en fena på fisk. Och det är han.
Hur Johannes egen sillinläggning smakar?
Det vet jag inte ännu. Jag köpte givetvis en burk sillgodis. Provsmakning sker påskafton. Då får ni besked.
Vilken fisk han själv föredrar?
-Hälleflundra, lyder svaret något överraskande.
-Därför man kan göra så mycket av den, fortsätter han glad som en lax.
Johannes, får jag be om ett recept.
Tack.

Inga kommentarer: