tisdag 2 mars 2010

”Husse, en apa och äkta Berlinerluft-en galen dag”

”Husse kom i dag utrusande från sin muggiga lekstuga med andan i halsen.
-Vovsingen, det kommer en apa till Lomma, tjoade han, precis som om det inte räckte med den apan vi redan har i Lomma.
-Titta här. Lomma Folketshusförening ska ta hit den där roliga TV-apan, fortsatte han upphetsat, så jag trodde han skulle trilla dit på ett nytt hjärtflimmer.
-Vad är det med det då? Redan Tarzan vanglade med en apa bland lianerna, svarade jag karskt som bara en amerikans cockerspaniel kan svara.
Det var tid för punktering.
-Vi har redan en apa i byn, kastade jag nonchalant ur mig.
-Har vi?
-Ja, du. Värre teaterapa får världen leta efter.
-Får man?

Jag riktigt hörde luften pysa ur hussestackarn.
-Men, en apa som kan prata, kved han till slut.
-Ja, det kan väl du också, svarade jag som en sämre cykelhandlare.
Husse försvann in i sin skrivkammare. Röjde. Och kom ut och skrek i mitt känsliga pianissimoöra.

-TITTA HÄR DÅ! Äkta Berlinerluft på burk. Jag ska åka med Cirkus Maximum i sommar och visa upp den.
-Gör det.
Suck, människan blir aldrig vuxen, men burken med Berlinerluft, rätt så kul, faktiskt, lika kul som en apa som kan snacka. Det tyckte husse också.
Och så drog vi in frisk luft för Malin Jansson. Ni vet BLOGGENS favorittjej som ska lagga Vasaloppet.”

Dagens heta rapport är att Malin tränar i trakterna av Stigtomta, Sörmland, som en galning inför söndagens Vasalopp. Hennes totala skidträning på fem fisiga skånska mil växer snabbt. Det ryktas att även Mora-Nisse, 93 år till sommaren, hemma i Hökberg, höjer sitt vänstra ögonbryn över Malins frenesi.
Heja Värnhemstorget i Malmö!

Malins blogg hittar du HÄR!