fredag 19 februari 2010

Tiger Woods nakna bekännelse. Och jag tänkte på Snoddas.

-Jag hade en affär. Jag ångrar det, säger Tiger Woods, i en presskonferens som nu far ut över hela världen.
Rakt in på min blogg.
Fattas bara annat.
Förkväll i TV4 började med bilder från presskonferensen. Tiger Woods sa:
-Godmorning.
Sedan bröt TV4, för Gynning och de andra galna kärringarna måste få visa upp sig.
Jag hakade, emellertid, på.
Vad sa då Tiger Woods?
Jo, han erkände allt. Världens bästa golfspelare la sig rak lång. Nu skulle han satsa på mer terapi (sexterapi, men så rakt på sak, var han inte). Givetvis älskade han sin familj osv.
Där slocknade jag. Det blev för smörigt.
Mina tankar for iväg till Gösta "Snoddas" Norgren (1926-1981). En gång i tiden var han mer berömd i Sverige, än vad Tiger Woods någonsin kommer att bli.
"Snoddas" for land och rike runt och sjöng om en flottares kärlek. "Snoddas" hade en märklig magi på kvinnor.
En gång satt han och jag och en hel hög bandyvänner och åt middag på Tranås Stadshotell. Vid min högre sidan satt alltså Gösta "Snoddas" Nordgren.
Vi pratade mest bandy.
Fast.
Vid varmrätten började "Snoddas" få inviter från galanta damer. Jag gapade av pur förvåning. För han såg inte alls speciell ut, inte ens på närmare håll. Människan, skulle man kunna säga, såg inte direkt ut som Cary Grant.
Till slut gick det så långt att vi flydde upp till hotellrummet, jag och "Snoddas". Där satt vi, flottaren med kärlen och obetydliga lilla jag. Han drack läsk och jag en öl.
På burk. Pripps Blå.
Nationalklenoden var inte talför, så jag frågade om det alltid var så här med en massa galanta damer som bjöd ut sig.
-Ja, alltid och det ska du veta, Calle. Det är väldigt jobbigt, svarade f d bandystjärnan och sångcharmören.
Gösta "Snoddas" Nordgren suckade tungt, la huvudet på sned och skrev en autograf till min mormor, på ett vykort som visare Stadshotellet i Tranås.
Jag suckade.
Olika falla ödets lott.
När "Snoddas" dog visade det sig att han hade barn och älskarinnor, både här och där. Jo, han var gift hemma i Bollnäs. Det hjälpte föga när damerna bjöd ut sig stup i kvarten.
Jag tänkte på detta när jag såg Tiger Woods avklädning i TV.
Som det kan bli.
Och gå.

Inga kommentarer: