onsdag 24 februari 2010

TÅGKAOS!


När jag var barn gick tågen alltid i tid. För det mesta, i alla fall.
När jag var barn snöade det också.
När jag var barn åkte jag snälltåg mellan Malmö-Stockholm, bytte till mjölktåg som gick till Uppsala, bytte där till rälsbuss som gick till Tierp i norra Uppland.
Det var lov. Februari. Alltid snöstorm. Jag satt på tåg med snöstorm utanför tågfönstret från tuppen gick upp tills kvällen förvandlade snön till svart natt. Iskristaller. Sträng kyla. Gubbarnas löst
änder frös fast.
KLING-KLONG!

-Första lunchen serveras!
Ropades ut av en man i vit kavaj och keps med ett SJ-märke i och med en KLING-KLONG i näven som han KLING-KLONGADE med.
Jag släckte i rykande snöstorm utanför tå
gfönstret min törst med vattnet från en karaff som tankades upp i Malmö och var fesljummen och dammig i Mjölby. Det var ändå gott.
När jag gick på toa kunde jag lyfta på locket och snörök steg upp. På den tiden sket man rakt ut i naturen. Naturgödsel. Bra i dag också.
Det bästa med alla tågresor i snöstorm var att tiderna passades för det mesta, några tio minuter hit och dit, kanske.

-Nästa Tranås!
Ropades ut av konduktören. Ofta en barsk person. Inte att leka med.
Inga växlar som frös. Bara jag när jag såg den barske konduktören.
Jag fick ett mail från vännen "Tågnörd".
Jag hugger en bit:
"Och annandag julmorgonen 1986 eller 87, när en
lokförare räddade resenärerna som höll på att frysa ihjäl i de utkylda
sovvagnarna i Norrland. Elledningarna hade rasat och all el var utslagen i
tåget. Han pulsade flera kilometer i snöyra och snödrev, han hade inte sikt
från den ena elstolpen till nästa. Men en ficklampa. Vid den tiden fanns
inte mobiltelefonen. Men på varje eller varannan kilometer fanns det en
stolpe med nödtelefon.
Utmattad hittade han telefonstolpen och slog larm. Militären ryckte ut med
bandvagnar...och resenärerna räddades."


Det var banne mig bättre förr.

PS: Civilförsvaret sover sött. Närmare en halv miljon är arbetslösa. Kan inte dessa ut och skotta banvallarna?DS

Svenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!

GRATTIS MALMÖ FF 100 år i dag!
Om du klickar HÄR, kan du titta på BLOGGENS exklusiva present till klubben.

Förra säsongen blev maskoten Todde bänkad. Får jag be om skärpning i år!

Inga kommentarer: