torsdag 4 februari 2010

Spricka i moderatskölden? Ledande moderat hoppar av alla sina uppdrag i Lomma kommun.


Moderaten Linda Wahlquist hoppar av alla sina uppdrag i Lomma kommun. Hon packar samman och går. Den tyngsta posten av över tio, är som ordförande i kultur-och fritidsnämnden.
Det ryktas om att orsaken är ekonomiska oegentligheter. Hur det förhåller sig med saken får framtiden utvisa.
Kanslichef Eva Elfborg på Lomma kommun bekräftar för mig, att Linda Wahlquist lämnar alla sina uppdrag.
-Det stämmer. Linda Wahlquist lämnade in sin ansökan i måndags. Hon avsäger sig alla sina kommunala uppdrag.
Om orsaken till avhoppet, vill inte Eva Elfborg gå in p
å. När jag ställer frågan om en polisanmälan kan bli aktuell säger hon:
-Det känner jag inte till.
Linda Wahlquist är 37 år gammal, bosatt i Bjärred, gift och har två barn. Hon har varit ordförande i kultur-och fritidsnämden sedan sommaren 2007. 1998 blev den första politiska språngbrädan Region Skåne.
Det är ytterst ovanligt att en ledande politiker lämnar sina kommunala uppdrag under ett valår. Det är t o m så, att det kan ha uppstått en allvarlig spricka i den moderata vapenskölden på kommunal nivå.
Jag har sökt Lotta Wahlquist för en kommentar. Hon har inte varit anträffbar. Även så är fallet med kommmunalrådet Anders Berngarn (m).
Det här är en nyhet som briserar mitt bland snöhögarna i Lomma.
Räkna med bråk.
Jag hör redan hur socialdemokterna slipar knivarna i fjärran.

Sydsvenskan hoppade på Calle Rockbäcks bloggavslöjande HÄR!


Senaste nytt om svininfluensan.
Smittskyddsinstitutets senaste rapport kom i dag på eftermiddagen.
Medaljtoppen som ingen strävar efter:
1. Stockholm 3285 fall
2. Västra Götaland 1810 fall
3. Skåne 1267 fall
Totalt i Sverige: 10 991 fall
Ny fall som inrapporterats är låg. Vi kan andas ut. Tydligen har all vaccination haft bra effekt. Svinet är på väg att klinga av.
SKÖNT!

Inga kommentarer: