torsdag 18 februari 2010

Anja Pärson möter Lindsey Vonn i en unik boxningsmatch, fast som Rocky och Ali

Den stora snackis i landet i dag är utan tvekan Anja Pärsons vådliga luftfärd i gårdagens störtlopp. Det gick åt helvetet för en vilt sluggande Anja. Då var det roligare att skåda Lindsey Vonns elegans och underbara teknik i backen.
Anja Pärsons teknik har alltid varit full ös. Det får bära eller brista. I går brast det.
Hennes satsning kompromisslös. Yvig. Alltid.
Amerikanskan dansar, däremot, nedför backen som en fjäril.

Den här jämförelsen mellan eleganten och en sluggers kantighet, fick mig att tänka på två boxare, något av mina favoriter: eleganten Muhammad Ali och sluggern Rocky Marciano.
Båda blev legendariska världsmästare i tungviktsboxning. Rocky drog sig tillbaka med sitt slagverk efter 49 matcher som obesegrad mästare 1955. Han tog gärna ett dussin snytingar för att få in en pärla och god natt för motståndaren. Tyvärr omkom han i en flygolycka 1968.
Muhammad Ali behöver ingen presentation. Det var han som dansade som en fjäril och stack som ett bi.
Anja som Rocky och Lindsey som Ali?
De två sistnämnda dessutom förtjusta i rampljuset.
Visst finns det likheter, både här och där, fast det är ett halsbrytande nummer jag gett mig in på:
Anja Pärson v/s Lindsy Vonn i en boxningsring?
Går det?
Man ska aldrig säga aldrig.
Vem vinner en sådan match?
Jag har hittat en unik filmsekvens på YouTube. Någon har satt samman en match mellan just Muhammad Ali v/s Rocky Marciano.
I verkligheten en omöjlighet. De var aktiva under vitt skilda tidsepoker, men matchen kul att titta på.


Inga kommentarer: