måndag 11 januari 2010

Muskelhusbilen i Lomma är på väg till Afrika!

Nu blir jag tio år igen.
Ni minns väl när jag på nyårsdagen publicerade bilderna, på den makalösa husbilen som stod parkerad på Bredgatan i Lomma. Jag ställde frågan vem som ägde den? Vilket land den kom ifrån? Vad gjorde detta muskelpaket i Lomma?
Nu vet jag att husbilen är på väg till sitt rätta element-AFRIKA.
Det är därför jag blir tio år igen.

Afrika, bara ordet räcker för att skapa äventyr i mitt annars olidligt spännande liv.
Galna krigsherrar.
Odrickbart vatten.
Fattigdom.
Vansinnigt smittosamma sjukdomar.
Varma sköna människor.
Vilda djur.
Eländes elände.
Sköna rytmer.
Tät djungel och savannlandskap.

Ja, så då, Sahara, detta sanslösa ”Lavrence of Arabia”, där det krävs ett muskelpaket för att korsa, typ husbilen på Bredgatan i Lomma.
Vår okända vän från Nya Zeeland rattar just nu ekipaget mot Afrika.
Ni måste förstå mig.
Jag som är en hösäck, älskar att bli tio år igen.
Husbilsägaren kanske t o m hör av sig till mig, när han kommer fram.
Då får vi säkert svar på frågan, vad han gjorde i Lomma som han faktiskt ska återvända till.
Olidligt spännande är det.
Det måste ni hålla med om.



FOTNOT: Storfilmen "Lawrence of Arabia med Peter O´Toole i huvudrollen, hade svensk premiär 1962.


ÖVRIGT
Ni har väl inte missat Alf Sjögrens utmärkta artikel i Sydsvenskan om Lommas första mäktiga man-läs hela storyn HÄR på Omkretsen.

Inga kommentarer: