söndag 10 januari 2010

Mitt i smällkalla vintern: VÅREN ÄR HÄR!


Jag kan i dag när näsdroppet fryser till isblock, leverera en sensationell nyhet. Tro det eller ej, men våren är faktiskt på väg in, i vart fall i Lomma.
Jag är faktiskt själv, ett livs levande vandrande vårtecken.
Nej, jag har inte blivit helt snurrig i skallen. När Svea Rike förvandlats till en praktfull frysbox, slår jag till med kraftfulla nysningar som blir till en läcker nyhet.
Så här ligger det till.
Förra våren skrev jag på bloggen om min pollenallergi som varit ett gissel sedan babystadiet. När lövsprickningen april/maj brakar i gång på allvar, blir det drivor med mediciner och sprutor för att få herr Rockbäck på rätt köl.


Vi pollenallergiker är alltså superkänsliga för vårens fröjder. Det är som om vi har en richterskala inkopplad i kranens snorskorpa. Minsta lilla avvikelse från det normala i naturen och det blir utslag direkt.
Plötsligt i går slog våren till med full kraft: kliande ögon, snuva som porlar som Rocknöbäcken och kraftfulla nysningar med start i tårna, rena jordbävningen.
-Skrik inte, tjoade hustrun.
-Nä, jag nyser, kved jag. Det är våren. Hasseln är i blom.
För så är det.
Våren är här. Hasseln blommar, faktiskt. Tro mig, kära vänner. Jag har nu satt in allergimedicinen Telfast samt ögondroppar, special mot just allergiska besvär. Det är bara början, ska ni veta.
Snart spirar krokusen i rabatten. Det fixar jag, men al lär också vara på gång. Ruggigt.
Våren har kommit till Lomma.
Jag bävar.
Atjoo...och låt oss koppla av med nysningar i slow motion. Jaså, det har du aldrig sett tidigare?
Inte jag heller.


FOTNOT: Rocknöbäcken finns faktiskt i verkligheten. Den porlar i de djupa skogarna mellan Uppsala-Gävle. Jag härstammar därifrån. Nu vet ni det. Det snyter vi oss på.

Inga kommentarer: