fredag 29 januari 2010

Kapten Klänning kan bli verklighetens milleniumtrilogi!

I morse satte jag kaffet i vrångstrupen. Jag läste om den famösa historien med polischefen som byggde upp ett klanderfritt yttre, toppad som jämställdhetsguru och döpt till Kapten Klänning av sina kolleger inom polisen.
Redan på ett tidigt stadium finns här alla ingredienser som får mig att snurra ett varv på stolen och tappa ostmackan i kaffekoppen:
Våldsam död. Kåta miljonärer. Kändisar. Läskiga sexberättelser. Expressen/KVP:
”Unga kvinnor blir bundna till händer och fötter medan sexköpare urinerar över dem.”

Aftonbladet:
”Flickorna har blivit slagna. Det har varit extremt. Flera gubbar har varit på en tjej samtidigt.”
Jag ryser och kopplingen till hur advokaten Nils Bjurman i Milleniumfilmerna behandlade Lisbeth Salander är otäckt nära. Ja, vi har inte sett slutet ännu av verklighetens Stieg Larssons saga.
Jag ryser igen och väljer leverpastej på nästa macka.

Jag kan också konstatera att Expressen/KVP släppt lös sina vassaste blodhundar, Christian Holmén, Anders Fallenius och Micke Ölander, prisade reportrar flera gånger om.
Micke känner jag personligen in i märgen. Han påminner faktiskt en hel del om Stieg Larssons skapelse, journalisten Mikael Blomkvist, i de numera världsberömda böckerna.
Jag känner den där journalistiska upphetsningen, när en riktigt stor ful fisk sitter på kroken. I detta fall handlar det om en kvinnornas fantom i jämställdhetsdebatten, Kapten Klänning.
Han av alla, har kört ett dubbelspel som bara en psykopat kan klara av.
Jag tappar även leverpastejsmörgåsen i kaffet.
Vi är bara i början av något riktigt ruggigt, en uppföljare på Stieg Larssons trilogi har just nu börjat skrivas.
Jag tog en kopp te. Kaffet var för nedkladdat.



MER OM SEXHÄRVAN
Expressen HÄR! Och HÄR!
Aftonbladet HÄR! Och HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!
Sydsvenskan HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske av intresse?

http://henrik.motpol.nu/?p=169