måndag 18 januari 2010

James Stewart fångade ett mord-jag knäppte en tjuv

En av mina favoritfilmer är Alfred Hitchcocks, ”Fönstret åt gården”, med James Stewart och Grace Kelly.
Ni vet den där filmen där Stewart sitter med ett gipsat ben och plåtar grannarnas handel och vandel. En dag fastnar plötsligt ett mord i kameralinsen. Det är en Alfred Hichcock-thriller, när skräckmästaren är på sitt allra bästa humör.
Jag vet inte hur många gånger jag sett filmen.
Därför gjorde jag en ”Fönstret åt gården” i morse, när jag satt och åt frukost i köket.
I min kameralins fastnade inte ett mord utan en tjuv.


Den tjuvaktiga skatan slog nämligen till i min Täppa. Jag har hängt upp en kokosnöt åt mina trevliga rödhakar, talgoxar mfl småfåglar. Plötsligt när jag sitter där med mitt kokta ägg och en skiva rostat, dyker så plötsligt en stor skata upp. Kompisskatan slår sig ner på marken för att hålla utkik.
Mina småfåglar flyr åt alla håll och kanter. Det är nu jag gör som James Stewart i filmen. Skjuter mot skatan från sittande läge rakt genom rutan. I stressen river jag omkull ägget. Skatan blir skrämd och flyr fältet.
Jag lyckades bränna av en bild, alltså ett knäpp-se också i James Stewarts kameralins på vinjettbilden.
Där sitter nämligen bilden. Jag har lagt in den.
Här nedanför har du den tjuvaktiga skatan i förstoring.
Och Rossinis opera om ”Den tjuvaktiga skatan” som lök på laxen (får man skriva så?).


Inga kommentarer: