måndag 18 januari 2010

Chocksamtalet jag fick för 30 år sedan: TJÖRNBRON RASADE. MÄNNISKOR DÖR!

I dag är det 30 år sedan Tjörnbron rasade. På den tiden var jag nyhetschef på lokalradion, Radio Trestad i Uddevalla, nuvarande Radio Väst.
I gryningen väcktes jag av reportern Lasse Liedström som hade morgonjouren och var tidigt på plats på redaktionen
-Calle, Tjörnbron har rasat. Folk dör, skrek han upphetsat i örat på mig.
-Du skämtar, svarade jag yrvaket.
-NEJ, vrålade han. Det är sant. Ett fartyg seglade på bron. Den rasade samman. Nu kör bilar rakt ut i mörkret.
-Jag kommer, svarade jag. Stick ögonblickligen till olycksplatsen.
Klockan var inte ens fyra denna tidiga morgon.
Dagen som följde glömmer jag aldrig.
Vi pumpade ut 18 nyhetssändningar. Allt var upp och ner. Kaos.
I dag 30 år senare ringer Lassse Liedström igen. Han bor numera i Dalsland.
-Jag hörde dig i radion i dag, Radio Väst.
-Va?
-Ja, de körde ut en intervju du gjorde i radion för 30 år sedan med Star Clippers befälhavare.
Star Clipper var ett s k bulkfartyg. Det var alltså fartyget som seglade på och raserade Tjörnbron.
Sju bilar med åtta människor följde med ner i djupet.
Tragiskt, över måttan tragiskt.
Efter 18-20 timmars jobb, då jag ledde nyhetsarbetet i ett rasande tempo, vacklade jag hem till familjen.
Jag kunde inte sova.
Tack Lasse Liedström för att du ringde. Lasse var för övrigt en formidabel reporter. Han kunde jobba ett par dygn utan sömn.
Han var alla chefers drömreporter, rent överjävlig, faktiskt.
Sådana reportrar som Lasse tror jag knappt det finns längre.
Det är också trist.

2 kommentarer:

Hanna sa...

usch vilken mardröm! jag levde inte ens då... men tänk va tiden går snabbt!

härlig blogg btw! ^^

/hanna

Anonym sa...

Minns. Också jag vaknade av ett samtal från Radio Trestad. Så overkligt!