fredag 1 januari 2010

Årets första sällsamheter från Lomma

Vad är nu det här?
Ekipaget fann jag på Bredgatan i Lomma på årets första dag. Eftersom jag nu jobbat mig ur vinterkräksdimman, sköljt in det nya året med vichyvatten, är jag vaken när alla andra i byn ligger i ruelse.
Knäpp, knäpp, men vad tusan är det för märkligt fordon som fastnade på bild?


Jo, en husbil för semester i Antarktis eller i Sahara. Jag tror den hör hemma i Holland. Vet du vem som äger den? Det är en sådan kraftig sak, att jag får koppla in Börje Väghyvel för fordonsutredning.
På sidan av husvagnen fann jag märket till vänster.
Jag har då aldrig sett en sådan märklig husbil sedan 1971 i Hindås utanför Göteborg. Den gången var det en italienare som tältade på sitt biltak (!).

Den här lådan är inte att leka med. Vår badbrygga förvandlades under nyårsnatten till Cape Canaveral i Florida. Maken till raketpjäs har sällan skådats, ”Night Box 50 skott”. Min morronpromenad med ”Lilla Vovven” på nyårsdagen, fick mig att stanna upp i tillvaron. Det var minus sju grader i luften, den halvt urdruckna bubbelflaskan bottenfrusen. Lådan tömt på sitt dundrande innehåll. Allt lugnt och stilla.
Lommborna kan skjuta in ett nytt år, tänkte jag och längtade efter alla mina badbrudar.

Och där stod hon i all sin prakt, badbruden. Lommas egen graffitikonstnär hade kladdat ner hennes röv och lämnat sin signatur Love. Kärlek kan uttryckas på många olika vis. Statyn ”Grodan” som står på Centrumtorget fick uppleva det sämsta.
-Torget ska snart jämnas med marken. Då får du vila ut i något av kommunens trivsamma förråd. Du kommer att bli ompysslad, tvättad både här och där, tröstade jag henne med.
-Ja, det låter bra, men man kunde väl låta min röv få vara i fred, kved hon till svar.
Jag håller med.
Graffitikonstnären är en riktig kladderöv (skånska).

FÖRTYDLIGANDE:
Herr Falk påpekade mycket riktigt att det egentligen heter klydderöv. Kladderöv är en Lomma dragning av just denna benämning av en nerkladdad röv. Ordningen återställd.

Inga kommentarer: