fredag 11 december 2009

”Tulpaner från Amsterdam”-en ny julsång?

Koss i lommabukten...tulpanerna anföll oss rekordtidigt i år. Redan i november kunde du köpa en bukett.
Jag köpte julröda till tomten. Han blev förvånad, där han dinglade i sin gunga. Tomtefar fick mitt i julruschen blommor på loftet.
-Så här tidigt har vi aldrig börjat sälja tulpaner som i år, säger blomsterhandlarna i Lomma till mig.
Det är som med fastlagsbullarna/semlorna. De går snart att köpa till midsommar.
Svea Rikes folk är annars ett tulpanälskande folk.

Vi importerar drivor av denna underbara blomma från Holland under säsongen som normalt sträcker sig från januari till april.
Tulpaner har också utlöst en internationell finanskris på 1600-talet med många likheter med dagens skiftande finanskriser. Folk spekulerade i tulpanlökar som galningar. Lökmarknaden blev överhettad och kraschade.
De som var rika blev barskrapade. Fattighjonen som redan var fattighjon blev ännu mera fattighjon.
Nej, nu ska vi inte fastna i historien, utan tralla med i den nya julsången. Det blir en form av karaoke. Sätt i gång länken från YouTube efter texten och så sjunger vi tillsammans:

”När det våras skickar jag till dig
tulpaner från Amsterdam
Jag ska skicka varje dag
till dig tulpaner från Amsterdam
Gula, röda ska dom glöda
jag ska svara och förklara
de som inga ord får fram
med tulpaner från Amsterdam”



Det var väl kul. Lite hack, här och var, men det skiter vi i. Vi har bara kul.
Vi tar det några gånger, sedan ska det nog sitta.
När gav du förresten din kära en tulpan sist? Nä, jag misstänkte väl det.
"En bukett tulpaner till jul,
gör aldrig Gubben ful".
(fritt efter skalden Rim&Reson)

Inga kommentarer: