lördag 7 november 2009

Svininfluensan: GRÖNT LJUS FÖR JULBORDET!

Efter mer än 175 timmars väntan, har det droppat in ett svar på min fråga angående julbordet v/s Svininfluensan från Krisinformation.se.
Jag ställde min fråga till Krisinformation ringlinjen 020-20 20 00, fredagen den 30 oktober. Meningen är att man ska får svar inom 48 timmar.
I går efterlyste jag ett svar efter mer än 175 timmars väntan.
-Du får ursäkta oss. Det är en anstormning av frågor från oroliga människor, svarar Olle på Krisinformation mig.
Efter det samtalet dröjde det emellertid inte länge förrän Krisinformation mailade över ett svar till mig. Du får det i sin helhet direkt efter bilden av julbordet.

Hej!
Vi har nu mottagit svar från Smittskyddsinstitutet.
Din fråga:
Det nalkas julbord. Finns det risk att smittas av maten om personalen vid tillagandet varit sjuk i svininfluensan? Kan julbordet smittas av gästerna som rör sig i lokalen och smitta ner maten via direkt eller indirekt kontakt.
Myndighetens svar:
Influensa smittar inte genom föda vad vi känner till.
All influensa, även den nya influensan, smittar via droppar från saliv, nysningar, hosta, etc. Virus kan även fastna på olika ytor. Smittan flyger inte långa vägar i luften utan det krävs nära kontakt med den smittade för att själv drabbas.
Vänligen Victoria
Informationstjänsten för den Nya Influensan

Jag tackar för svaret, men jag tror ändå och trots att jag är vaccinerad, att jag hoppar över årets julbord på krogen.
Frågan som återstår: jultomten. Denna vänliga man får inte bli sjuk till jul.



ALARM!
Du har väl inte glömt röstat?

Längst upp till höger på BLOGGEN kan du helt anonymt lämna din röst. Gör det.
Tack!

Mer julbord. Sydsvenskan HÄR!


På tal om jultomten, så kan du läsa och SE Musse Pigg HÄR!

Inga kommentarer: