måndag 23 november 2009

I dag lyfter vi på hatten för en kär gammal vän-ELEFANTÖLET FYLLER 50 ÅR!


För min egen del är detta klassiska öl, helt förknippat med ungdomens omåttligt spännande båtresor i början av 1960-talet mellan Malmö-Köpenhamn.
Jag, Swidde och Leif Georg blev vuxna när vi hivade i oss detta mustiga och STARKA öl. Efter några ölrundor ombord, gungade alltid landgången när vi lämnade båten. Vi var mer än nöjda.
– Copenhagen, here we come!
Vissa var t o m så väl smörjda av drycken, att de brakade fram som ett gäng elefanter. Vi, däremot, höll alltid stilen. Amerikabarernas brudar-åh, så spännande-skulle charmas.


Nu fyller alltså denna ädla dryck 50 år. Ja, den har redan fyllt den 9 november. Det är en födelsedag som ingen människa uppmärksammat, trist men sant.
En gång i tiden hade Carlsbergs bryggeri i Köpenhamn t o m en levande elefant i sitt stall.
Själv upptäckte jag elefantens stora dag, när jag gav mig ut i julölens djungel med Edward Blom-se inlägget här nedanför.
Missa inte Edward Bloms Gästabud i TV8 på onsdag kl 22.00. Denna gång bjuder han Jan-Öjvind Swahn på gåsamiddag.
Jag måste också få bjuda på premiärtrailern. Edward Blom är en pärla:


Fler som fyller år, Harpo Marx tex HÄR!
Edward Bloms BLOGG har du HÄR!


MERA NEWS:
Lokalt Lomma Sydsvenskan HÄR!
Massmord Svenska Dagbladet HÄR!
EKONOMI: IKEA vinst 200 miljarder DN HÄR!


Inga kommentarer: