torsdag 5 november 2009

NYHET: När allt fler blir sjuka av svininfluensan, lyfter vi på hatten för FAR!



Hatten är tillbaka lagom till Fars Dag på söndag: släng slipsen och ger Far en hatt i present för lång och trogen tjänst!
Det började med grannen Kent som är ägare till en drös underbara hattar. Lilla Frun kopplade hattarna till Fars Dag. En annons som skrek ut det sena
ste modet: Ge FAR EN HATT!
Jag kapitulerade och begav mig till Malmös enda hattaffär, Westerblads Dam-och Herrhattar, på Östra Förstadsgatan.
Hattbutiken är 105 år gammal. Bertil Mellblom är butikens fjärde ägare och kan titulera sig så fint som hattmakare.
Jag provar och min son Johan(vinjettbilden) tar bilder.
Vi frossar i hattar. Här finns allt som en man, och kvinna med för den delen, kan sätta på huvudet.
Oj, vad kul vi har. Hela skalan från stetson-, borsalino-, mayser-, fedorahattar mfl klassiker, provar vi och mår gott. Ja, man kan nästan säga att vi rullar hatt.

Bertil Mellblom är alltså en fena på hattar. Vi får en snabb grundkurs i hattens mysterium.
Han bekräftar också hattens comeback efter 40 år i glömskan.
-Det är mycket artisternas förtjänst. Ungdomarna är de som köper hattar och kepsar i dag, säger han.
Själv drömmer jag om en äkta Al Capone hatt. John Waynes cowboyhattar, stora som lok, är också en dröm.


Plommonstop, Frank Sinatra stuk på hattar, swingpjatthattar och jag storknar.
Bertil bekräftar också att swingpjatthatten som var mode på 1940-talet, har börjat sitt
återtåg
Är det då dyrt med en riktig hatt?
Nej, det tycker jag inte. Farsgubben är värd en fin hatt på söndag. Priserna varierar från några hundralappat till över tusen svettiga svenska kronor.
Hatten på för Far på söndag!

En hyllning till hattens återkomst måste bara avrundas med Fred Astaire. Här får ni en riktig höjdare, kan behövas i influensa tider.


NYHET!

Allt fler sjuka i svininfluensan. Färska nyheter från Smittskyddsinstitutet.
HÄR!
Svenska Dagbladet HÄR!
Sydsvenska Dagbladet HÄR!
DN HÄR!
Expressen HÄR!
Aftonbladet HÄR!
Sydsvenskan övrigt. Lokalt Lomma. HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Calle!

Det var min svärfars far som startade hattbutiken. Den hette då Åkessons Hatt & Mössaffär.

Din gamle lumparkompis och numera (hattprydde) granne, Peter