lördag 14 november 2009

Från Vellinge till månGubben: alla behöver vatten!

Jag blir inte klok på det här.
Först grunnar jag över varför moderaterna i Vellinge bråkar över att några stackars krigsskadade barn ska få bo i kommunen. Dessa barn kräver i stället all den omsorg som ett modernt svensk samhälle kan uppbåda.
-Hallå Vellinge! De finns redan på plats. Bygg för fan inte på främlingsfientligheten.
I nästa sekund får jag reda på att det finns vatten hos månGubben. Jag blir snurrig i skallen.
Att barn far illa i krig, är något min enkla hjärna förstår. De behöver mycket hjälp.
Däremot fattar jag inte en droppe av månGubbens vattensamling.
The Guardian World News försöker förklara mysteriet för mig.
Läs bildtexten:

Fattar ni något av texten?
Nej, jag tänkte väl det. Eller, så är det bara jag som är korkad.
En sak fattar jag i alla fall. Man måste ta väl hand om krigsskadade barn, ge värme och omsorg. Och vatten.
Rent vatten är för oss svenskar en självklarhet. Det är det långt ifrån för alla barn i världen, speciellt inte i krigszoner. Där kan du dö av ett glas vatten.
Det är märkligt. Nu vet vi att även månGubben kan släcka törsten.
Då kan väl även barnen som kommer till Hököpinge i Vellinge kommun få ett friskt glas vatten, utan att moderaterna behöver bli förbannade.


Tommy Steeles "Water,Water", blev en hit i slutet av 1950-talet. Det är samtidigt en hyllning till barndomsvännen Leif Georg som drar i sig en back bubbelvatten varje vecka. Och spelar just "Water, Water" på sin gitarr.
Och så är det ostkakans dag. Mupparna firar ostkakan HÄR!


När du nu hämtat kraft:
Svenska Dagbladet flyktingbarnen i Vellinge. HÄR!
Om vatten på månen:
DN HÄR!
Är du trött både på flyktingbarn och månGubben, kan du läsa om HM:s lansering av Jimmy Choo-kollektion i Malmö. Sydsvenskan HÄR!

3 kommentarer:

Sivan sa...

Citat: "En sak fattar jag i alla fall. Man måste ta väl hand om krigsskadade barn, ge värme och omsorg. "
GÄLLER DET ALLA KRIGSSKADADE BARN I HELA VÄRLDEN ELLER SKALL VI UNDANTA NÅGRA I SÅ FALL VILKA.

Ulrika´s blogg sa...

Jag kan hålla med dig, att vi ska "försöka" hjälpa" krigsskadade "barn" (om dom nu hade varit barn, vilket jag tycker enligt bilden att dom inte är). Måste "ALLA" bosätta sig här nere i södra Sverige. Sverige är avlångt, placera dom i norra delen, så kanske även dom kommunerna överlever lite till.

Vi i Sverige är i en lågkonjunktur, har vi pengar till detta? Vi är över 9 miljoner personer i Sverige, i Norge bor det ca 4,7 miljoner, varför inte flytta dit? Vi ska vara så "jävla" bra här i Sverige, HURRA.

Ursäkta, men jag blir så förbannad och höra detta prat om dessa "barn med mustasch", är det verkligen barn?

Detta är min åsikt. Kram från grannen Ulrika

Anonym sa...

Jag tror Calle tycker dom är söta.
Men ska skattebetalarna bekosta sånt?