måndag 16 november 2009

Angelica i Lomma är en av Sveriges få kvinnliga grävmaskinister

Novemberdimman ligger tät över Lomma. Det är en tidig måndagsmorgon och mitt huvud känns så tungt (Povel Ramel).
Jag är ute på min vanliga morronrunda med ”Lilla Vovven”. Jag har tidigare berättat om Lommas eget Sahara. Den konstgjorda stranden ut i havet och sanden som tycker det är roligare att ge sig av in mot centrum.
Kommunen fick huvudbry.
Vad ska man göra åt problemet?
Då kallade man in Angelica Håkansson, 34 år, med sin väldiga grävmaskin. Jag har sett henne och maskinen flera gånger i aktion bland sanddynerna som nu ska bort. Det är ett precisionsarbete. Sanden kammas bort, som hos frissan, alltså.
Angelica stoppar maskinen, kliver av och vi står där tillsammans i morrondimman.



Nej, hon bor inte i Lomma utan i Hässleberga utanför Sturup, gift och har tre barn. Hon berättar vidare att hon i somras blev klar med sin utbildning. Nu har hon licens att köra förutom grävmaskin, även hjullastare (bilden här nedanför), grävlastare och teleskoptruck (bilden till vänster).
Hon känner inte till
någon annan kvinnlig grävmaskinist än hon själv. Jobbet är roligt.
Tidigare arbetade hon som undersköterska, men det blev för tungt (!). Omskolningen ger också mer pengar i börsen. Det är helt enkelt mycket bättre betalt, att kunna hantera en grävmaskin än att vårda sjuka människor.
Fritiden ägnas åt familjen samt, givetvis, hästar. Kan det finnas något annat när ens morbror heter Johnny Takter med över 2000 segrar i travlopp.
-Knappast, säger hon och så skrattar vi så dimbankarna far ner och fastnar i våra halsmandlar.
Jag vet inte, men jag gillar brudar som kör grävmaskin. Det gör ”Lilla Vovven” också. Hon skällde inte en enda gång åt Angelicas grävmaskin.



KARAMELLBURKEN!

Lokala nyheter:

Sydsvenskan HÄR!

Skånska Dagbladet HÄR!
Svininfluensan:
HÄR!

Och Svenska Dagbladet HÄR!
När världen brinner-brist på julmust:
DN HÄR!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad i hela friden är detta?

Google: A Tale of Two Stories: The European BioWar outbreak and the censoring of it by the mainstream news media

Google: List of Dead Scientists

Google: ÖPPET BREV TILL SVERIGES SAMTLIGA JOURNALISTER - SANNINGEN ÄR UTE

Unknown sa...

Var gick Angelica sin utbildning? Jag är nämligen intresserad av yrket :) mvh Niklas