torsdag 22 oktober 2009

Eva i Lomma blev svårt sjuk av poppisfisken PANGASIUS

Första gången Eva insjuknade var under en semesterresa till Kanarieöarna. Hon hade tillsammans med sin make varit ute och ätit sjötunga, för man tror ju att man serveras dyr sjötunga när man beställer sjötunga.
När Eva återvänt till hotellet blev hon svårt sjuk.
-Jag fick andnöd och trodde jag skulle kvävas. Det var en fruktansvärd upplevelse. Jag blev plötsligt svårt sjuk och trodde jag skulle dö, berättar hon för mig.
Hemma i Sverige och Lomma började en märklig jakt på orsaken. Från och till fick hon åter dessa allergiska reaktioner. Hon gick till doktorn. Prover togs, men inget fel hittades. Till slut kom hon till allergimottagningen på Universitetssjukhuset i Lund.
-Jag förstod att jag blev sjuk efter jag ätit fisk, säger hon.
På allergimottaningen är det normala att man då testas mot torsk. Det gick bra. Eva fick ingen reaktion alls. Hon var alltså inte allergisk mot torsk.

Problemen fortsatte. Till slut ringade Eva in sitt problem på egen hand. Hon tog med sig poppisfisken pangasius som frodas i bl a den skitiga Mekongfloden i Ostasien. Nya tester gjordes. Och nu blev det träff: Eva i Lomma led av allergi mot just pangasius.
-Rena rama skräpfisken, varnar Eva.

Jag har nu undersökt saken. Det visar sig att krogarna inte bara på Kanarieöarna utan även i Sverige ofta serverar dyr sjötunga som egentligen är billig pangasius.
Det finns riktigt fina krogar i både Stockholm, Göteborg och Malmö som serverar sina gäster dyr rödtunga.
Gissa vad det är?
Rätt.
Billig pangasius.
Du som gäst blir blåst.
För en tid sedan var Eva och åt skaldjurspaté på en lyxrestaurang-inga namn-i Lomma. Hon kände genast allergiska reaktioner och gick ut och skällde ut den olyckliga kocken som blandat ut patén med pangasius.
Han lovade att aldrig göra om tilltaget...

På allergikliniken i Lund, där jag för övrigt själv är patient, fattas bara annat, bekräftar man Evas story.
-Människor kan få allergiska reaktioner av nästan allting, säger man.
I USA i heta Louisiana sitter vännen Jan och tittar på sina bananträd. Han är allergisk mot just bananer.
Själv har jag kommit underfund med att jag får väldiga nysattacker av Sydsvenskans söndagsbilaga, men inte av tidningen i övrigt.
Använder Sydsvenskan billigt skräppapper i sin bilaga?
Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström har inte varit anträffbar för en kommentar.


Nu behöver alla vi allergiker piggas upp, annars blir det för mycket klåda och nysningar och rysningar och andtäppa.
Nu är det så att jag har vänner som kliver in i handlingen när Rockbäck är i nöd.
Vännen Björne kom genast till vår hjälp med det HOTTASTE just nu. Kolla in det här: