lördag 3 oktober 2009

BLEGG blir BLOGGMAT. Svenska Akademien knäckte ordmysteriet.

Jag skapar världens första bloggmat-en BLEGG. Det var bara på skoj.
Aldrig kunde jag drömma om, att det blev starten på en resa som vi ännu inte sett slutet på.
Maten som sådan är ingen revolutionerande uppfinning, men ändå en nyskapelse. Jag holkade ur ett kokt ägg som fylldes upp med en sillbit, en form av Kinder ägg. Anrättningen smyckades så vackert en amatör i köket nu kan smycka en anrättning.
Jag döpte härligheten till en BLEGG, lit
e lagom bloggigt, om herrskapet förstår vad jag menar.
BLEGGEN avsmakades och blev en succé.
Nu infinner sig plötsligt nästa fas i utvecklingen, själva ordet BLEGG.
Allmogeord, men vadå? Min son Joha
n ger mig spåret.
Det finns bara en person i landet som kan knäcka ordgåtan, nämligen språkforskaren, professor emeritus m m, Sture Allén, i Svenska Akademien.
Vi får omgående god kontakt med varandra. Sture Allén är en hyvens man.

-Nej, jag har aldrig hört ordet förr, erkänner Sture Allén utan omsvep och sätter genast igång sina välsorterade tankenötter.
Han plöjer igenom sitt digra ordförråd, bl a Akademiens stora ordbok på 35 band. Det kändes som både jag och min BLEGG for iväg ut i den oändliga cyberspace.
I dialektlexikonet blir det plötsligt nap
p.
-BLEGG kan tex betyda att sjön ligger blank, kav lugnt, blixtstilla. Fridsam. Ordet härstammar från sydvästsverige
, Bohuslän, Halland, Blekinge och självfallet även Skåne, fastslår Sture Allén.
Sture Allén börjar få upp ångan, men så offentliggörs också Nobelpriset i litteratur på torsdag.
-Roten till ordet kan spåras flera tusen år tillbaka i tiden, slår han till slut fast.
BLEGG är alltså inte vilket ord som hel
st.
Kanske t o m läkekonstens fader, Hippokrates, som jag la in i vinjetten för illustrera ordets långa resa, använde ordet BLEGG för 2500 år sedan. Andra sidan uttalade han det förmodligen på antik grekiska, eller vad det nu var han språkade.
Det blev en märklig resa. Varken jag elle
r min BLEGG har ännu landat.
Tack Sture Allén för turen från cyberspace till Hippokrates, eller om det är tvärtom.

RÖDLJUS!
Har du missat hela storyn om BLEGG-scrolla ner i bloggen.
Då kan konstatera att denna kulinariska läckerhet, förvandlats till en kulturell godbit.
Smaklig spis.

Inga kommentarer: