tisdag 29 september 2009

Babu är högst i världen. Nisse högst upp i Lomma. Här möts de.


Här står kranföraren Nisse och studerar bilden med kranföraren Babu i toppen på världens högsta byggnad, Burj Dubai.
Nisse är högst upp i toppen i Lomma-32 meter. Babu från Indien är högst upp i toppen i hela världen-818 meter, minst.
-Det är helt otroligt. Jag ser han har säkerhetsrustning där, förklarar Nisse för mig och pekar på bilden.
-Fast sista biten till kranen får han klättra upp, betonar han nästan tyst för sig själv.
Bilden på Babu i toppen av världens största byggnad, har jag fått från BLOGGENS egen äventyrare Rolle från Trollhättan. Han har jobbat 12 år i arabvärlden. Kontaktfältet är alltså stort.
Nisse styr Lommas stora landmärke: den stora byggkranen som just nu är i färd att färdigställa JM:s bostadslägenheter Kompassen nere i hamnen.

Jag bevittnar alltså ett alldeles unikt möte i Lomma, visserligen Babu endast på bild, men ändå.
-Ja, det är helt otroligt, fortsätter Nisse och tittar upp mot sin kranhytt 32 meter över marken. Babu sitter alltså mer än 25 gånger högre upp i himlen. Han kan nästan på nypa vår Herre Skapare i tårna.
Skulle då Nisse våga göra en Babu, byta jobb med honom?
Nisse tittar på mig. Drar lite på svaret.
-Tja, det hade varit spännande.
Då kommer en arbetskamrat förbi. Tar bilden, vänder och vrider och studerar Babu.
-Nisse hade pissat i byxorna, säger han och skrattar.
-Bygghumor, svarar Nisse innan han försvinner upp i skyn.
Givetvis fick Nisse bilden av yrkespolaren Babu.
Det blev en ovanlig dag på jobbet för Lommas högst placerade människa.

Inga kommentarer: