torsdag 20 augusti 2009

SPRITFLODEN: Vi testade svenskarnas sista livboj


För inte så länge sedan kunde vi svenskar resa utomlands och frossa i mat och dricka för en billig peng.
Pensionärerna flyttade ut till Spanien. Ja, hela Europa låg öppet för oss alla.
De som valde Öststaterna kallades för valutasvin.
I dag är situationen omvänd. Spanjorer och alla andra européer kommer till Sverige och rullar hatt. Ingen svensk kallar dessa turister för valutasvin.
Det finns en livboj kvar för oss svenskar. Det är Border Shop i Puttgarden, Tyskland, med en flod av billig, vin, öl och sprit. Ännu så länge, är kanske bäst att tillägga.
Vi drog alltså dit från Lomma. Det blir ca 20 mil samt en kort båttur, sedan ramlade vi in i tusentals kvadrat meter med godis, våning efter våning, rulltrappor upp och ner och hit och dit.
-Jag har då aldrig sett på maken, sa Rolle från Trollhättan och var nära att drunkna i den mäktiga floden.


Kent som driver Eborns Reklambyrå, har jag fiffigt placerat i vinjettbilden. Han såg mer rutinerat på saken.
-Jag ska nästan inte handla något alls, möjligen en flaska vin, sa han och sågs kånka på den ena kartongen efter den andra. För så är det. Man grips av hysteri och drivs med i floden.
Vi tre Amigos sprang som galningar mellan jättepallarna. Jag själv fick till slut luta mig mot ett berg av låder med Grant´s whisky. Jag var på väg att få blodtrycksfall. Hela jävla generalen snurrade.
Om vi tjänade pengar på det här?
Ja, räkna med det. Vi tre drog hem en vinst på över 10 000 svenska darriga kronor. Det kändes skönt.
Nu är man som svensk rädd för att våra nykterhetskämpar i riksdagen hittar på något fanstyg. Till dessa nissar skriker vi:
RÖR INTE VÅR SISTA LIVBOJ!
Basta!


PRESS-STOP-PRESS-STOP
VINSTEN BLEV MINST 14 000 KRONOR!
Kent-se ovan i livbojen-tittade ut och in och sa:
-Min räknemaskin Ulrika, fick vår vinst till minst 14 000 kronor.
Jag darrade av upphetsning-14 000 spänn på ett bräde!
Rolle från Trollhättan slet i glädjen fram sitt kvitto och började räkna som besatt. Möjligen kan han pressa fram ytterligare någon tusenlapp i vinst, fan vet.
Om ni i natt hör någon som mumlar så är det Rolle som kör alla fyra räknesätten på en gång. Fast då måste ni bo i Lomma.

Inga kommentarer: