fredag 17 juli 2009

Så sätter man stopp för fiskmåsterrorn i Lomma

-Nu får det vara nog. Fiskmåsterrorn dygnet runt måste stoppas, säger en av de boende (jag själv) i hamnhusen i Lomma
Normalt är att en journalist intervjuar de boende i sådana här sammanhang. Jag är själv journalist och väcktes i mors i vanlig ordning vid fyra-tiden av en kakofoni av sällan skådat slag. Jag låter alltså mig själv bli talesman för de boende:
Du har bott i hamnhusen i 22 år?
-Ja, men aldrig varit med om något liknande. Det är värre än någonsin. Livet har blivit en plåga med all måsskri dygnet runt. Det måste stoppas. Vi blir snart galna.
Så, då vet vi att problemet är värre än någonsin. De boende riskerar bli galna.
Snabbt växlar jag över till rollen som journalist igen. Det är en rätt bra kombination. För då slår jag samman problemet och tar själv tag i det.
Jag ringer upp platschefen för Anticimex i Malmö, Jan Gullstrand:
-Om inget görs kommer problemen att växa till nästa år. Då återvänder även ungarna till taken. Era tak har alltså blivit en häckningsplats för fiskmåsar. Ni kommer bara att få det värre, betonar han och fastslår:
-I år är det för sent att göra något åt problemet.

Jag ryser redan. Oj, du blev jag plötsligt åter en av de drabbade. Vi som bor här är alltså blivit som ett gottigt sillstim för måsarna. Jag återvänder till journalistrollen.
Nej, man får inte skjuta av mås beståndet eller picka äggen. Insatsen måste, enligt Jan Gullstrand, sättas in långt tidigare.
-Man kan bla sätta upp linor på taken tidigt på våren. Då stör man måsarna som vill ha en viss inflygningsvinkel, när man ska landa, fortsätter han.
Jan Gullstrand berättar också att problem med måsar, inte är något nytt. Det går att lösa.
Då gör vi det.
Nu intar jag åter min roll som vanlig boende och sätter samman en skrivelse till föreningens styrelse.
Tack vare att jag är BLOGGARE, kan du läsa om det här. Visst är livet bra fiffigt:
tre roller i en och samma person.
För övrigt heter föreningen mycket riktigt Skrattmåsen.
Fast det är inte mycket att skratta åt.
Nu blev jag plötslig också humorist (fast det tycker inte Kryssarklubben i Lomma).



OM INGVAR OLDSBERG
Jag måste också lämna en kommentar till Expressens artikel om att Ingvar Oldsberg elkonverterats pga förmaksflimmer. Oldsberg säger enligt Expressen ungefär så här:
-Jag vägrade ta mediciner, så man elkonverterade mig tidigare än man skulle.
-Märkligt, svarar jag som blivit elad över ett halvt dussin gånger.
Innan man elkonverteras måste ens PK-värde ligga mellan 2-3 under en längre tid. Därför måste man ta det otäcka blodförtunnande medlet waran, för PK-värdet ligger antingen för högt eller för lågt. Något annat har jag då aldrig varit med om.
Blev Oldsberg konverterad ändå utan godkänt PK-värde, har läkarna begått ett allvarligt misstag. Det tror jag inte på.
För övrigt är det korkat att neka ta hjärtmediciner.
Länken till Expressen får du HÄR!

1 kommentar:

Anonym sa...

Såg just Ditt inlägg om Oldsberg. Instämmer till 100%!

Har refererat till Din blogg på Förmaksflimmer.se.

Sinus!

Håkan