tisdag 7 juli 2009

Tisdag kväll: FISKEN I LOMMAS DAMMAR DÖR!

Just nu håller fisken i dammarna nedanför Havsblick i Lomma på och dör. Jag räknade till minst tio karpar som låg döda med buken vänd upp mot vattenytan.
Karpen planterades in när dammarna byggdes i slutet av 1980-talet. Meningen är att de ska fungera som en form av dammens renhållningsarbetare.
I Polen är däremot fisken en mycket uppskattad julmat och mycket dyr.
Vad som nu orsakat att karparna dör vet jag inte. I kväll efter 21.00 kontaktade jag SOS Alarm. Där tar man fiskdöden på allvar och kontaktade jourtjänsten på Lomma kommun.
De ringde för en stund sedan till mig.
-Märkligt, kommunen har nyligen investerat i ett dyrbart syresättningsystem mot algblomningen och att fiskarna i dammarna ska må bra.
-Tyvärr kan vi inte göra något åt det i kväll. Vi får ta tag i det i morgon bitti, säger Lomma jourtjänst till mig.

Inga kommentarer: