söndag 26 juli 2009

Grått blir vitt i Lomma. Första albino gåsen!

För en stund sedan ringde vännen Leif till mig och slog larm.
-Calle, det ligger en albino gås utanför mitt fönster!
Givetvis ryckte jag ut. I Lomma är vi duktigt trötta på gässens vidriga träck som de sprider omkring sig. Vi vandrar i deras skit. Är det inte kanadagäss så är det grågäss. I Lomma råder nästan alltid invasion av grågäss.
Och visst var det en grågås som var vit. Det har varken jag eller Leif någonsin sett i Lomma.
Då ska ni veta att Leif har fönsterplats rakt in i gässens rike ut mot en av dammarna i Lomma.Han har så att säga fönsterbord och följer fågellivet in i minsta fjäderskrud.
Bilden ni ser här ovanför är alltså alldeles unik. En äkta albino grågås. I bakgrunden kan ni se vanliga grågäss som verkar helt oberörda av uppståndelsen.
Jag får koppla in BLOGGENS fågelexpert, Tobias Christoffersson, för en mindre utredning. Frågan är hur pass ovanligt det här är.
Tack Leif för signalen.
Bilden blev väldigt fin. Och originell.

1 kommentar:

zeppo sa...

Det här ser ut som snögås faktiskt. Ingen albino.
En rymling från någon fågelpark.