onsdag 1 juli 2009

BLOGGENS rivstart i juli: TRE LOMMA-NYHETER!

Måsarna skrik kraschar snart mina franska nerver. Det är tid för miljöombyte. Det får bli ett notvarp i min närmaste omgivning, alltså i fagra Lomma.
Lite mer än 100 m från min kära boning blir det napp direkt. Jag gör vad ingen har gjort förut. Jag kliver in i den flotta kryssningsklubbens allra heligaste. Seglarklubbens tidigare hemvist. I dag är även deras medlemmar utestängda.


SKANDAL 1. Detta tjusiga sällskap har 41 exklusiva medlemmar. Lomma kommun sponsrar gossarna årligen med tusentals kronor samt att de slipper städa själv. För det förstklassiga läget betalar klubben endast några hundralappar i månaden. I Lomma får övrig föreningsverksamhet leva på smulor, knappt ens det. Fotbollsklubben NIKE borde gå i taket. Detta är höjden av orättvisa.

SKANDAL 2. Förra sommaren invigdes en handikappramp på Lomma Beach. Den har dränkts av all sand. Borta. Finito. Nu började jag bli både irriterad och trött. Värmen kan knäcka även en Tarzan som jag. När jag passerat krogen Oliveras som är för dyr och fin för min plånbok, ringer mobilen. Det är Anders från Östnor utanför Mora som vill prata moraklockor. Han är expert. Jag novis och har sökt hans hjälp. Fast mer om dessa monster till klockor med slagverk som kan väcka de döda, en annan gång.


När jag kommer fram till öl-och vin stugan Aq va Gott vid biblioteket, är jag nästan död utan hjälp av alla världens moraklockor. Det får bli en pilsner. GOTT!
SKANDAL 3. Jag beslutar mig för en italiensk glass som avrundning. Den saluförs i Sveriges största glasskiosk alldeles intill. Det är samma ägare som till Aq va Gott. Jag ser att den precis öppnat. Konstigt. Klockan är över ett på dagen. Lomma kokar. Folk är sugna på glass.
Jag får min glass, sedan smäller kiosken igen så kåken skakar. Stängt.
Varför?
-Vi har ingen personal, säger glasstjejen och rusar bort.
Aq va Gott måste fått solsting. Hur länge till finns den krogen kvar?

Inga kommentarer: