torsdag 4 juni 2009

Nyhetsflödets förbannelse: Små nyheter slår ut stora nyheter!


Världen är full av nyheter. Vissa är brakande stora, andra pyttesmå. I dag tänkte jag ägna mig åt de pyttesmå som jag är ensam om att bekymra mig om. Varför inte grannens förbittrade kamp mot duvan som envisas med att bygga ett bo ovanpå hans markis. Alla ni som har haft med duvor att göra, vet vilken olägenhet ett duvhem för med sig.
Men innan jag ger mig in i min pyttenyhetsvärld läser jag i Sydsvenskan om kinaexperten Göran Malmqvist. Reportern Lena Rainer har skrivit ett lysande personporträtt om honom i samband med hans 85-års dag.


Då rasar mina andra triviala nyheter för dagen, tex hur jag fastnade på cykeln med en avbitartång i röven. För inte tala om när BG med andtäppa hörde av sig och nästan skrek ut.
-Calle, katten åt upp datorsladden. Allt slocknade!
Ja, både historierna är på sitt sätt ytterst allvarliga. Nåväl, jag krånglade mig till slut loss utan att få ett enda nyp av tången. BG får väl köpa ny sladd och ge kattskrället lite burksill.
Värre är det då med Göran Malmqvists avslöjande till Lena Rainer:
”Bara förra året inträffade 97 000 uppror i Kina. Bönder gick till attack med de lokala polisstationerna.”
Fortsätter man sedan läsningen fryser man av obehag över utvecklingen i Mittens Rike.
I dag är det 20 år sedan blodbadet på Himmelska fridens torg. Det uppmärksammas i hela världen.
Glöm inte lyssna på Göran Malmqvist också.
Läs Lena Rainers artikel i dagens Sydsvenska Dagbladet.
Men du får leta en stund. Sydsvenskan har nämligen gömt undan artikeln. Och så drunknar den i tidnigens alla andra pyttesmå nyheter.

Inga kommentarer: