tisdag 16 juni 2009

Klart besked från utbildningsministern: Det är OK att kyssas i skolan!

Efter jag publicerat bilden av Elin och Sebastian, där de kysser varandra på Jan Björklunds gamla skola i Skene, Västergötland-scrolla en bit ner-ställde jag en rak fråga till ministern:
-Är det OK att kyssas i skolan? Har Elin och Sebastian gjort något som är förbjudet i skolvärlden?
Så här svarar utbildningsministern Jan Björklund via sitt departement:

” Hej Calle,
Tack för din fråga.
Det finns inget i nu gällande lagstifning som generellt förbjuder elever att kyssas.”

Oj, här smög det sig också in en felstavning. Ett t glömdes bort i hastigheten i ordet lagstiftning. Fast, Jan Björklund, det här med att stava rätt har väl inte haft någon högre prioritet i landets skolor, inte ens på din tid.
Hur som helst är det för väl, att Jan Björklund trots allt hårdare bandage tillåter kyssar i skolan. (texten fortsätter efter bilden)

Ännu så länge finns det alltså ingen lagstiftning-se där, jag fick med det saknade t:et-mot att utöva denna ädla konst. 
Orsaken enkel: Jan Björklund har backat. Det beror förmodligen på folkpartiets ånglok, pussgumman Marit Paulsson.
Jag tror Marit är väldigt glad för att pussas, kanske t o m Jan Björklund fått sig en härlig blöt kyss bakom kulisserna, vem vet. Marit Paulsson utstrålar nämligen en inbjudan till ett enda stort pusskalas.
Eller, tar jag i nu?
Det är lätt att föreställa sig henne explodera om partiledare Jan skulle förbjuda kyssar i landets skolor.
En som också skulle behöva värmande pussar är dansken Paul Hansen, 78 år. Mina morgonbadare i Lomma sitter och ruggar i kylan bakom nerdragna persienner. Allt badliv denna vintriga sommar är stendött. Ännu så länge, är kanske bäst att tillägga.
Ja, förutom Paul Hansen som turistar i Skåne och tog sig ett morgondopp i Lomma.
-Kanske 15 grader, sa han.
-Burrr..., svarade jag.



PS: Glöm inte gratta mig i dag. Axel har namnsdag. Det heter jag.DS
Och först ut blev handlarens pojke, Lennart och hans vackra Lena i Rocknö, norra Uppland. Jo, det är rätt. Mitt efternamn, Rockbäck, kommer från Rocknö. Mer om det en annan gång.
Tack, Lennart och Lena!
Ja, så ramlade det in ett GRATTIS från Bo-Göran alias BG i BLOGGEN. Jag bugar. Axel är inte helt glömd.


Inga kommentarer: