söndag 21 juni 2009

Den stora attraktionen i Lomma!



Den minnesgode läsaren av min blogg, minns säkert när grannen Tomas och jag stod och spanade på måssex på takåsarna i vårt bostadsområde.
Det visade sig bli en framgångsrik kärleksakt. Midsommarafton gick nämligen larmet.
-Calle, du har fått pippi på loftet, skriade vännen BG.
Sillen och nubbarna lämnades åt sitt öde. Alla for vi ut som galna pingviner.
Minsann, låg där inte en skrattmås och ruvade på sina ägg på taknocken. Ni kan se pippin i redet på vinjettbilden vid pilen som jag lagt in som bild
förstärkning.
Måssexet som Tomas och jag stod och spanade in den 25 april, hade alltså blivit framgångsrikt.
Nu återstår det bara ett problem.
Snart dyker BH upp från söders höjder i Stockholm. Han har för vana att komma ner till oss i Lomma varje sommar och lappa samman sina trasiga nerver.
Hans vilorum har fönster åt det hållet där måsungarna brukar ha sina flygövningar varje morgon mellan 04.00-05.30.

Ni kan inte ana vilken symfoni av måsskri som då spelas upp.
Skrattar bäst som skrattar sist...


Det kom inflygande en rättelse från vår egen fågelexpert, Tobias. Han har naturligtvis helt rätt. Och jag helt fel. Jag MÅSte rätta.
Tobias text:
Trevligt att läsa att de kurtiserade (och lite till) måsarna från i våras skred till häckning, och att de därtill har rett bo på just rockbäckska taknocken.
Det är bara en sak.
Det är inte skrattmås (larus ridibundus) som ruvar så fint på bilden.
Det är fiskmås (larus canus).
Skillnaderna är tydliga. De viktigaste: svart huvud, röd näbb (ibland rödsvart/brunsvart) och röda ben på skrattmåsen.
Och nu till den för sammanhanget kanske viktigaste skillnaden: lätena.
En skrattmåskoloni kan föra ett otroligt liv, men en och en är skrattmåsarna om än lite skräniga inte så farliga.
Fiskmåsen däremot. Fiskmåsens desperata föräldraskrin när de på maktlöst avstånd iakttar sina värnlösa ungars vingliga premiärpromenader på marken är fullkomligt hjärtskärande och på en helt annan gällhetsnivå.
Men tidpunkten för dem prickade du in alldeles rätt! : )
Hälsningar Tobias.

Tack, tack Tobias. Jag älskar alla sorters experter.

Inga kommentarer: