fredag 15 maj 2009

Nu blommar äppelriket!


När äppelträden blommar i Kivik, vet man att sommaren är i antågande. Och nu blommar det faktiskt i Kivik.
-Helt normalt. Det var faktiskt en till två veckor tidigare förra året, säger äpplechefen Henrik Stridh på Kiviks Musteri till mig.
Från blomning till skörd räkna man med 100 dagar. Då ska de
väldiga tankarna fyllas med must av bästa sort.
Produkterna är otaliga.
Inne i Äpple
ts Hus står burkar och förpackningar i långa rader. Fast var man skördar blåbär, hallon och björnbär till marmeladen ges ingen förklaring.
Däremot finns ingen marmelad gjord på äpplen. Det är högst besynnerligt.
-Nä, den fick utgå från sortimentet. Äpplemarmeladen sålde inte alls, säger en säljare till mig.
Tablå!




En bit bort norr om Kivik ligger ett annat berömt samhälle, Brösarp med sina backar. När jag kvistar in på Smulans Hembageri för en fika och satsar på äppelpaj, kommer nästa överraskning.
-Nä, den är inte gjord på några äpplen från Kivik. Jag vet inte var äpplena kommer från men inte Kivik, säger biträdet bestämt till mig.
Där ser man. Grannen är värst. Trots att 90 procent av Sveriges äppelskörd kommer från närområdet, görs äppelpajen av...ja, vadå? För kvar fanns hela sega kärnhus och pajdegen torr som sticka tungan i en påse strö bröd från Skogaholm.
Nej, allt är inte guld som glimmar på Österlen.
Fast blommar gör det.

Inga kommentarer: