tisdag 12 maj 2009

Malena Ernman+Eurovisionsschlagern=0

Mannen på bilden heter Calle-fint namn- och är 56 år. Han är för stunden min snickare, slänger ut sopskåpet och spikar på vackra gröna brädor.
Calle kan inte själv spela några instrument, men har åsikten glasklar om Malena Ernmans chanser i kvällens semifinal i Eurovisionsschlagern.
-Nej, usch sicken låt, säger han.
Jag ber Calle sjunga några toner ur La Voix.
Han skrattar och svarar:
-Det är helt omöjligt.
Calle är inte ensam i Lomma om sina åsikter. Jag tog en tur i byn och lyssnade av läget. Alla svarade som Calle. Ingen kunde ens lalla låten.
-Det märkliga är att den ligger etta på svensktoppen, väldigt egendomligt, säger Anna-Carin som står med ett blomsterfång på torget.
Jag ber om några strofer La Voix.
-Lajnej, går inte alls, säger hon och skrattar.

I dagens Expressen/KVP sågar journalisten Ben Widdicombe i ett debattinlägg inte bara Malena-se rubrik här ovanför-utan hela tävlingen.
Om Malena Ernman:
"Det låter som att hon svalt en papegoja från Trollflöjten."
Om Gipsy.cz från Tjeckien skriver han:
"I New York skulle han få stryk av de tuffa 12-åriga tjejerna."
Norge rasar redan mot Widdicombe. Norrmannen Alexander Rybak är direktkvalificerad och något av favorit i tävlingen.

"Han ser ut som 14, flinar som om han smakat på mormors plommonlikör."
Själv mår jag rätt illa av tävlingen. I kväll ser jag inte fram emot en belgisk Elvisimitatör. Det blir till att ta fram hinken och spy i.
Nej, jag håller med både Calle och Widdicombe i Expressen/KVP. Det finns bara en vinnare genom tiderna av absoluta världsklass i den här tävlingen:
ABBA med Waterloo!

Inga kommentarer: