tisdag 19 maj 2009

Brevbäraren kommer med batteri fart i Lomma!

Den som hänger med på denna utsökta BLOGG, minns säkert när jag i januari berättade om när cappuccinon kom till Lomma.
Nu kommer nästa framsteg i byn. Vissa brevbärare-detta hedervärda yrke- fräser fram mellan huskropparna med en elmoppe. Man kan säga att vi numera får batteri driven post.
-Det är jättebra. Jag kan lasta avsevärt mer post, säger min brevbärare David Eriksson till mig och gasar tyst.
Undan går det också. Topphastigheten är 25 km/tim. Ibland går det lite väl fort. Rullatorgänget håller på att få hjärtflimmer, när David ljudlöst dyker upp bakom en syrénbuske.

Annat var de på skrämmössans tidevarv. Jag minns barndomens brevbärare som mer påminde om en rysk general. Det var lååånga turer i ur och skur på en överlastad cykel. På vintern var det ballongdäck på.
Det finns dessutom en liten organisation (LBL) som i flera år i det tysta kämpat för inte minst brevbärarnas överlevnad. Ni vet det där med att ett brev sä
ger så mycket.
I dag pågår en ojämn kamp. Ingen vettig människa skriver längre brev, allt går elektroniskt via mail.
David laddar sin batteridrivna ”postcykel” numera med räkningar, reklam och annat otyg som trängs i min brevlåda.
Fast David, glöm inte gasa ner i kurvorna. Var rädd om rullatorfolket. Vi har gott om dom i Lomma.


Inga kommentarer: