fredag 24 april 2009

I Lomma ger vi aldrig UPP!

Det är möjligt att ni tycker att jag överdriver, hårdvinklar och tar i så jag kräks. I så fall är ni helt fel ute. För denna fantasiska story är på riktigt och inte det minsta överdriven.
Förra veckan skrev jag om Knut Ekdahl som hängde ner från en alptopp i sin ena stortå. Det räddade hans liv.
I dag har turen kommit till en fantastisk kvinna, Anna-Greta Ekberg, 74 år. Vi tar det i kronologisk ordning:
År 2000 drabbades hon av bröstcancer. Man tog bort en bit av ena bröstet, stor som en tårtbit. Cancern fanns kvar. Det blev behan
dlingar.
År 2004 rök båda brösten, lymfkörtlarna m m. Anna-Greta stirrade döden i vitögat.
Allt gick inte att ta bort. Cancern fanns och finns kvar i båda lungorna.
En normal människa hade sakta flagnat bort och förgåtts i självömkan. Det är den normala reaktionen, helt mänskligt.
I stället tittar Anna-Greta på mig och säger:
-Du om någon, Calle, vet väl att man aldrig får ge upp. Nej, det duger inte.


Anna-Greta startade i stället ett tufft krig mot döden. Hennes vapenarsenal är en stenhård vilja och glatt humör. Och den hårdast tänkbara rustningen:
Sedan flera år tillbaka badar hon i havet. Varje dag ser jag henne knalla iväg med ett badlakan. Även när snålblåste
n piskar människor, fä och hus och det regnar småspik!
Dåligt väder existerar inte för denna badnymf.
Årets badsäsong för Anna-Greta, började redan före påsk när det knappt var 10 grader i vattnet.
-Det händer att jag badar till mitten av november, fortsätter hon.
-Burrr, säger vi andra badkrukor.
Nästa vapeninsats mot döden heter promenader. Varje dag, sju dagar i veckan, går hon med sina stavar 5 kilometer.
Jag har känt Anna-Greta i snart 20 år. Hon är ständigt positiv med en glupande aptit på livet.
Anna-Greta Ekberg är på väg att besegra döden på tek
nisk knockout.
Både Anna-Greta och jag vet mycket väl, att det gäller bita samman så plomberna ryker.
FOTNOT: Text och bilder är godkänd för publicering av Anna-Greta Ekberg



NEWS MALMÖ!
RYKANDE FÄRSK BILD! BRAND I MALMÖ.
Bäddmadrasser brinner i hamnen. Allmänheten uppmanas hålla dörrar och fönster stängda.


FOTO: Leif Christoffersson

Inga kommentarer: