onsdag 4 februari 2009

Premiär: Årets första grillning-Lomma först igen!


Jag hade inte mer än tänt upp engångsgrillen, förrän den första grannen tvärnitade utanför staketet.

-VAD I HELVETET! VAD GÖR DU MÄNNISKA?

Snart nog kom nästa granne stormande med kameran i högsta hugg.

-Har man en galen granne, måste det förevigas, skrockade Kent.

Där stod jag och placerade Lomma i topp som årets första grillare-VINTERGRILLARE! Nej, glöm usla korvar. Jag valde den svenska nationalrätten när grillarna går rödglödgade under sommarsäsongen, flintastek.

För säkerhets skull värmde jag mig med några glas rödtjut. Gissa om det smakade fågel i Täppan. Vintern biter så här års, men jag bet tillbaka.

Hur slutade då detta tidiga äventyr?

Jo, alldeles utmärkt.

Detta måste du däremot tänka på, när du vintergrillar något mer avancerat och använder en engångsgrill.

Köttet måste vändas många gånger. Passningsnivån är alltså hög.

Välj vin som din egen värmekälla. Väljer du whisky som är mer normalt för oss män som grillar, är risken stor att det inte bara är grillen som ryker, utan du själv blir på röken. Det smakar nämligen himmelskt med en tuting i kylan. Den slinker förrädiskt lätt ner i din strupe.

Prova själv att vintergrilla. Var med och skapa en ny trend. Tipsa stekarna på Stureplan i Stockholm.

PS: Förlåt Kent. Jag borde ha bjudit dig på ett glas vin. Jag var så tagen av stundens allvar.




Inga kommentarer: