måndag 16 februari 2009

Minnessten i Lomma söndersmulad av en bulldozer?

Tänk att man aldrig kan få lugn och ro. Världen skakas av krig, en global finanskris och Reinfeldts pappa som åkt fast för rattfylleri.

Mitt i röran bekymrar jag mig för de klassiska minnesstenarna från julen 1902. Det var då en orkan drog fram över Lomma.

Någon, kära vänner, måste engagera sig i sådana petitesser också. Nu har det plötsligt uppstått ett problem som får mina franska nerver i obalans.

Den första minnesstenen som vi med stigfinnaren BG:s hjälp spårade upp i oktober 2008 är nämligen puts väck.

I höstas började skövlingen av Lommas djungel. Byns expansion håller en avverkningstakt som får skövlingen av Amazonas djungel att te sig blygsam.

I Lomma ska rubb och stubb bort. Det är tur att där inte bor några indianer.

Den 5 februari i år hade någon vänlig människa förbarmat sig över stenen och kringgärdat den med ett skrangligt staket. Det såg knappast säkert ut.

Nu i helgen kunde jag konstatera att inte bara staketet jämnats med marken utan även stenen är puts väck. Söndersmulad av en bulldozer? Det är sådant som kan få ens franska nerver i olag.

Vad har hänt med stenen? Är det en kulturskandal som utspelar sig i Lomma?

Utredning har startat. Ha tålamod.

Stigfinnaren BG är inkopplad på fallet.


Inga kommentarer: