söndag 25 januari 2009

Welcome ombord, Peter!


Det här känns märkligt stort. Här sitter jag och skriver min blogg på svenska. Sverige har knappt 10 miljoner invånare. Svenska är ett litet pyttespråk i den stora språkvärlden.
Jag blir en av de första i det här landet med ett flaggspel-se längst upp till höger på bloggen. Därmed kan min blogg med ett enkelt klick på en flagga, översättas till inte mindre än 24 språk.
Min blogg kan t o m översättas till hindi som med sina 182 miljoner talare ligger på femte plats på topplistan över världens största språk. Även mandarin som toppar med 885 miljoner talande människor (enligt www.ling.gu.se).
Fotograf Peter Bruce kommer från Australien men bor i San Francisco, Kalifornien, på andra sidan jordklotet hittar min blogg. Fråga mig inte hur det gick till.
Peter Bruce klickar på den amerikanska flaggan. Vips är bloggen översatt till engelska (322 talare, tredje plats). Peter Bruce får då texten om Jerry Williams översatt med blixtens hastighet.
Han läser och förundras. Scrollar vidare, klickar sig in i bloggen. Kollar äldre inlägg. Läser och läser tills han blir yr i mössan: What in hell!
Peter Bruce samlar kraft och skriver en kommentar:

“NICE SITE....I JUST FOLLOWED YOURS
PLEASE VUSIT AND FOLLOW...

http://updownlongwayaround.blogspot.com

ALSO CHECK OUT THIS COOL SITE

http://www.peterbrucephotography.com

cheers PB"

Jag går genast in på hans blogg och konstaterar, att det här är en lycklig man i sina bästa år. Alltså precis som jag. Grattis, Peter!
Jag går in på hans hemsida och konstaterar att Peter också är en lysande bröllopsfotograf hemma i San Francisco.
Jag lånar-förlåt, Peter-några bilder så att vi alla kan njuta av hans fina bröllopsfoton. Jag tycker verkligen om alla tre, men frågan är om inte den i backspegeln tar priset.
Peter, du är välkommen in i den svenska värmen. Det kan behövas, för du ska veta att i vårt land i januari är det vinter.

Inga kommentarer: