torsdag 18 december 2008

Taktvättningen i Lomma en fråga för miljökontoret!

I kväll anmälde jag taktvättningen i mitt bostadsområde i Lomma till kommunens miljökontor. Orsaken är tämligen enkel. Varje dag möter jag förtvivlade grannar. Alla är förundrade över att ingen information gått ut till oss som bor i området. Alla grunnar också över vad det är för gifter som sprutas över oss dagligen. Jag ställde några raka frågor i förra veckan i en skrivelse till styrelsen och dess ordföranden. Något svar har jag inte fått. De är tysta som muren. I dag sa en av sprutjobbarna till mig.
-Vi fattar inte att ni inte fått någon information om att vi skulle komma. Det är ofattbart. Vi känner oss som inkräktare men har ett jobb att göra. Det är inget roligt alls. Hemskt.
Jag satte mig ner och läste på vad en tegelpanna innehöll. Det här fick jag fram:

"Tegelpannor innehåller ofta en form av bindmassa och om pannan innehåller svavelkis kan det avsöndra mursalt.

Av murspån och kokusmul blir pannan porös samt att fältspat, glaspulver ökar själva sintringen

Metallföremål för önskad färg etc.

De vanliga tegelglasyrerna består av pulverformig mönja eller blyoxid, blandade med tegelmjöl, fin sand eller lera.

Luftföroreningar fastnat i porerna. Gammal mossa osv."


Efter denna obehagliga insamling av kunskap, insåg jag att något måste göras. Omedelbart. Jag skrev samman en anmälan till kommunens miljökontor riktat till miljöchef Ola Gustafsson.

Julfrid?

Vad är det?

Jag återkommer i ärendet.




1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande! Kommer styrelsen att "tvingas bort" innan jul? I mellandagarna? Det här stinker...