fredag 19 december 2008

Rosengård, Ronna mfl-Sveriges Watts och Bronx!




Det har blivit respons på min krönika som tog upp ”problembarnet” Rosengård. Signatur ”Körkort Sverige” svingar väldigt träffsäkert. Därför ger jag honom/henne hela utrymmet på detta blogginlägg:

”Det är en god jämförelse du gör med 50-talets skola och uppfostran. Men jag tror att det finns en avgörande skillnad i invandrargettona - deras framtid är betydligt hopplösare än vår var. De har ingen framtid. Varför skall de då stå och bocka för oss välfärdssvenskar som köper julklappar av hjärtans lust fast vi har finanskris. 
Vi tvingades igenom vår skola. De som inte var så rappa i pallet gick y-linjen (tror jag det hette). Y:et stod för yrkesförberedande. De som inte hade läshuvud gick ut i arbetslivet tidigare. De fick jobb.Vi andra kunde plugga vidare med jävligt bra studielån - eller som jag, komma in som volontär, lärling eller vad det kallades.
Jag rekommenderar Göran Häggs bok "Välfärdsåren".
I Rosengård, Ronna, Tensta, Landskrona och de andra plejsen har de
ingen framtid. De kommer att bli som Watts, Bronx, och gettona i Europas storstäder.
Majoriteten av ungdomarna i de svenska gettona har ingen framtid i ett samhälle som är stängt för dem. 

De tvingas inte igenom skolan av engagerade föräldrar eller förhoppning om bra jobb.
De har inga föräldrar! De har vuxna som sitter i skiten och förlorar
auktoritet - de har inte föräldrar som är förebilder.
Deras allomfattande gud och religion fnyser vi åt. Vi som går i
kyrkan bara när barnen skall döpas och farfar begravas.
Den gud som lovar dem evigt liv, garvar vi åt. Nån sån gud finns inte.
Vilken chock det måste vara att komma till Sverige. 

Räddningen!
Om deras berättelser stämmer så har ju de flesta tvingas lämna sitt
hemland, ditt Malmö, mitt Årsta, sålt allt, i rädsla flytt från på
liv och död mot ett paradis, demokrati, bidrag om man inte jobbar, bostad...
När de kommer hit är de parias.
Familjens furste, farsan, har inget att säga till om. Han sitter
apatisk med sina polare på kaféet och röker och kan ingen svenska.
Men det lär sig ungarna av de andra ungarna
Det går inte att vara hemma, för i lägenheten är det lika trångt som
på ståplats på Malmö stadion.
- Du måste komma hem senast klockan nio och göra läxorna, annars får
du ingen veckopeng!
Tror du den repliken - och det hotet - har något genomslag? 

Vadå hem??
När polarna på gatan har pengar, har auktoritet, får saker och ting
att hända, tjänar pengar på annat än månadslönoch imponerar på brudarna. 
I det värsta scenariot tycker jag man kan skönja en likhet med
tillvaron i 30-talets Europa: polariseringen, arbetslösheten,
antisemitismen (byt det ordet mot invandrare).
Men det vill jag inte spekulera i.
Körkort Sverige”


Inga kommentarer: