torsdag 13 november 2008

Det kan ha sina problem, att...

För en tid sedan ordnade jag en hösttävling här på bloggen. Jag undrade vad den där märkliga tingesten med sju hål i var för något. Vännen Peter-på bilden-tippade ett hjul från medeltiden, att dra upp vatten med. Det var en rätt logisk gissning. Andra gav upp direkt. Ingen gissade rätt.

Här kommer svaret. Det är en platta som kvinnorna bland Mursifolket i södra Etiopien sätter i underläppen för att bli riktigt fina.

En dag landade bilderna samt en sådan här platta på mitt bord. Det var vår egen äventyrare, Rolle från Trollhättan, som kommit hem efter en spännande resa till den främmande kulturen i Etiopien.

Jag satt länge med plattan i min hand, vände och vred. Bad till slut ”Lilla Frun” att testa.

-Du är inte riktigt klok, usch och fy, skrek hon och skrattade gott.

-Jamen, försökte jag. Man ska ta seden dit man kommer.

Den senaste tiden högg det till ordentligt. Efter att en muslimsk kvinna vägrade ta Carl Hamilton i handen för att hälsa, tog det hus i helvetet. Sverige har drabbats av en ”Skaka-Hand-Debatt”. I TV ser jag Janne Josefssons debattprogram där man gastar om att man ska ta seden dit man kommer. Och i Sverige hälsar vi på varandra genom att ta i hand. Basta!

För det första är jag ingen älskare av att skaka tass med alla människor jag möter. Vissa människor är faktiskt vandrande infektionskliniker.

För det andra kan det bli enormt jobbigt att ta seden dit man kommer. Fråga Rolle från Trollhättan. Han vet och har upplevt mycket av det där. Nu senast dessa egendomliga plattor för att spänna ut kvinnornas underläppar med. Eller vad sägs om kvinnan på bilden här nedan som förutom plattan i underläppen även har präktiga buffelhorn i öronen.

Jag tycker den där ”Skak-Hand-Debatten” är urlöjlig. I stället ska man respektera alla medmänniskor: svarta, gula, vita, blåa, röda och gredelinfärgade.

Det är inte alls konstigt att folk krigar och slår ihjäl varandra. Det förstår jag mer än någonsin nu.

Suck.




Inga kommentarer: