torsdag 6 november 2008

BLÅTT ÖGA BLEV RÖTT!


På bilden här intill ser ni statusen på mitt vänstra öga. Just nu är det ett blått öga som blev rött.
När jag vaknade i ottan i förrgår morse, för att följa slutspurten i det amerikanska valet på TV, såg mitt öga ut som på bilden. Bokstavligt talat rena rama stoppljuset för John MacCains planer på att bli president i USA.
Orolig? Visst, blev jag det. Med min gedigna sjukdomsbakgrund där jag lurat liemannen ett antal gånger blinkade jag några extra gånger.
Jag hade inte alls ont och jag såg hur bra som helst när Barack Obama med familjen jublade åt segern på Grant Park i Chicago.
Min första åtgärd var att ringa sjukvårdsupplysningen. Det är en alldeles utmärkt inrättning. Den rutinerade sjuksköterskan talade lugnande med mig.
-Droppar det blod?
-Nä, det kan jag inte påstå.
-Det låter som det är ett kärl som brustit. Ring Ögonkliniken när den öppnar om några timmar.
Jag gjorde så.
-Ingen fara. Det går över av sig själv men tar några veckor. Ring Kardiologen eftersom du äter waran.
Det var just det. Waran är ett av världens mest sålda läkemedel. Det är också ett av världens mest farliga läkemedel. Risken att man förblöder till döds finns där alltid. Jag vet också från säker källa att råttgift innehåller waran. Och det stoppar man i sig utan att blinka.
Medan Barack Obama bryr sitt huvud med vilka som ska bli hans ministrar, bekymrar jag mig för ögat.
I dag så förnyad kontakt med Ögonkliniken i Lund.
-Jag är orolig, sa jag och kippade lite extra med rödögat.
-Det behöver du inte vara. När ett kärl brister får man ett blåmärke i ögat och nu håller det på och läker. Ta det lugnt i 3-4 vackor. Lyft inget tungt.
Skutsumering:
Ett kärl brast i sömnen i mitt vänstra öga och jag fick ett blått öga som är rött.
Nu ska jag in i depån några veckor.
Suck, livet är en prövning. Det är min själ inte så lätt att ta det lugnt alla gånger.

Inga kommentarer: