tisdag 7 oktober 2008

Mitt i finanskrisen- krig om fattiglappens miljoner!


Jag kände mig som tavlan med det gråtande barnet. Jag blev ledsen på riktigt, så här ligger det till.
På 1940-talet slog en fager yngling igenom på fotbollsplanen. Sture Mårtensson var en storväxt centerhalv som skördade stora framgångar i Malmö FF.
Under uppväxten i fattighusen på Kirseberg i Malmö lärde han sig vända ut och in på en ettöring. I MFF fick Sture plötsligt både en och två tior i matchpremie. Nu lärde han sig vända ut och in på en sedel.
Snart nog tog den civila karriären fart. Han avancerade från springpojke till VD för Solo-Kaffe som han till slut t o m ägde.
1953 tog han sina fotbollspengar och köpte en aktie i Volvo. Då lärde han sig att vända och vrida aktiestocken till strålande vinster.
Snart nog tog också hans stora konstintresse över. Sture Mårtensson blev så bra på att syna tavlor och statyer i sömmarna, att han snart användes som expert av de stora konsthusen i landet.
I början av 1990-talet var Sture Mårtensson plötsligt Lommas rikaste person. Det var då jag kom in i bilden som journalist. Denna smarta man öppnade de stängda dörrarna i den avskilt belägna gula tegelvillan för mig. Vi fick en väldigt bra kontakt.
Sture Mårtensson var en mjuk och hänsynsfull människa, nästan osynlig. Hans enda lyx i livet var ett bastubad i den vedeldade bastun på tomten.
Till slut tog åldern ut sin rätt. Sture Mårtensson avled 88 år gammal 2004. Hustrun är i dag på ett demensboende. Äktenskapet blev barnlöst.
Nu har det plötsligt blivit ett herrans liv. Släktingar kräver sin del av de 60 miljoner Sture Mårtensson lämnade efter sig. Trots att Sture skrev ett testamente att alla tillgångar skulle lämnas till Allmänna Arvsfonden, avlöser nu rättegångarna varandra.
Den gula tegelvillan är till salu för 2 425 000 kronor. Den säljs för god mans räkning.
Jag tog mig en titt på villan i dag. Den är tragiskt nog ett rivningsobjekt, fast den vildvuxna tomten på 3386 kvadratmeter borde räcka en stund.
Sture Mårtensson som lärt sig att vända och vrida på allt i livet, vände och vred aldrig på sin villa. Den fick ruttna åt helvetet i stället.
Sture Mårtensson som aldrig gjorde en fluga förnär under sin livstid, har fått ohyra i väggarna. När jag var på besök hängde där dyrbar konst för 10 miljoner kronor.
Det är ett sådant öde man kan fälla en tår över.





Inga kommentarer: