fredag 1 augusti 2008

BILDEXTRA-Amerikan piskas av kinesisk polis-BILDEXTRA

Bilden här ovanför är smygtagen mitt i Peking, Kina. Kinesisk polis slår en amerikan gul och blå innan han grips och förs bort. Till höger skymtar hustruns blåa väska framför en grön soptunna. Mannen i den vita skjortan som lutar sig ut jobbar på en intilliggande restaurang. Jag sköt från höften, nästan grodperspektiv.
Vi var också omringade av täckta bussar laddade med poliser beväpnade till tänderna. Någon förklaring till den våldsamma misshandeln gavs inte. Jag var rädd om min darriga hälsa och hustrun och frågade inte. Det är så man gör i Kina.
Afro-amerikanen var en kraftig bit. Förmodligen deltog han i någon kastgren i de stora internationella friidrottstävlingarna för ungdom som arrangerades i Peking samtidig som vi var där.
Lätt knäsvaga efter den brutala misshandeln gick vi vidare.
Efter en stund passerade vi förbi Beijing Workers Stadium-bilden som följer- som var nationalarenan innan Fågelboet byggdes till OS.
På denna arena ska det spelas olympiska tobollsmatcher, även med det svenska damlandslaget. Under 60-och 70-talet användes ”Arbetarnas Arena” till att förnedra dödsdömda fångar inför fullsatta läktare.
Publiceringen här på nätet av den ovanstående bilden kan kosta mig ett nytt visum till landet i framtiden.

Det skiter jag i.


I dag talas det om bojkott av spelen, Tibet, censur, nya protester varje dag, obefintliga mänskliga rättigheter och är det någon som sett kommunistledaren Lars Ohly i ett demonstrationståg? Journalisten Shi Tao har suttit i fängelse i åratal för ett mejl till en vän i USA. Kina är världsmästare på att fängsla journalister. Enligt obekräftade uppgifter lär mer än 30 journalister sitta bakom lås och bom.
Det skiter jag inte i.





Inga kommentarer: