söndag 13 juli 2008

Mamma Mia så glad man blir!

Wraaam…MAMMA MIA, sicken film. Snart kommer ni att få läsa om folk som har sett filmen 50, 200, 1000 gånger. Det här är nämligen en rulle att se om tills öron och ögon glöder som grillkol. Jag ska villigt erkänna att jag var skeptisk men jag slogs i backen redan i starten av filmen. Faktiskt är att jag inte saknade själva ABBA alls. Det var just det som jag en knarrig gubbe var så rädd för. Meryl Streep är så lysande, Musiken genial. Det är hemligheten med ABBA:s monumentala framgång, musiken som bränner genom alla generationslager. Det syntes tydligt i den fullsatta biosalongen, Här trängdes både gamla som unga. När finalen spelades upp bröt applådåskorna ut. Makalöst. Jodå, jag själv busvisslade av glädje. Det har jag inte gjort sedan jag såg premiären av Jailhouse rock med Elvis Presley i slutet av 50-talet.
Filmen Mamma Mia gör en stinn av adrenalinglädje. Många t o m grät av lycka. Se den, men se den snabbt och bli glad hela sommaren.

Inga kommentarer: