tisdag 29 juli 2008

LEIF GW PERSSON: Till Lomma är du välkommen!



Till Polisstationen i Lomma är du välkommen. Det är bara till att kliva på, för den är öppen.
För en tid sedan skrev polisprofessorn Persson en vredgad krönika i Expressen över stängda polisstationer landet runt. Värst var det tydligen i hans hemkommun Gnesta. Där var det stängt och låst för allmänheten. Jag beslöt mig för att testa min hemkommun Lomma.
Ring, ring på en liten klocka och polisinspektör Håkan Lindgren kom stormande ut med ett stort leende. Leif, det var hur enkelt som helst men inte nog med det. Håkan tog sig grundlig med tid för min testverksamhet. Ok då, Lomma är inte precis Bagdad eller någon annan kriminell världsmetropol.
-Nej, här rör det sig mest om stölder på stranden, kamrer, mobiler och väskor
Fyllet då, försöker jag?
-Nä, inte ens det. Ja, så klagar de boende nere vid Strandpromenaden om buskörningar med mopeder, fortsätter Håkan Lindgren och ler i värmen.
Jaha, Leif GW Persson! Du är välkommen till Lomma Polisstation. Här råder det öppna dörrar.
Jag cyklade hem igen till Täppan, insvept från värmen i idyllen Lomma. Det är allt bra skönt att leva ibland, heller hur Leif GW?





Inga kommentarer: