fredag 18 juli 2008

Godisbutik för cyklister


För några år sedan drunknade cykelsporten definitivt i dopingträsket.
Min stora idol inom sporten var Piraten, italienaren Marco Pantani (1970-2004). Ingen kunde klättra i bergen som denna mänskliga bergsget. Han vann både Giro d'Italia och Tour de France under samma år innan han åkte dit för doping. Pantani dog till slut av en överdos kokain i Rimini, Italien. Jag fick slagsida.
Det klassiska cykelloppet Tour de France fortsatte på den inslagna vägen. Dopingavslöjandena duggade tätt. Samtliga cyklister verkade faktiskt vara, mer eller mindre, dopade. Det internationella cykelförbundet sa sig vara chockade. Mitt intresse som varit stort rasade samman för alltid, trist men sant.

Inför årets tävling brydde jag mig inte. Jag lyssnade hellre på Calle Jularbos ”Livet i Finnskogarna”, där det ändå var ärliga tag med kniv.
I går kom så tredje doping avslöjandet i årets Tour de France. Italienaren Riccardo Ricco som vunnit två etapper av årets upplaga var fylld med godis från Apoteket. Ja, ja, vem bryr sig. Lägg ner cykelsporten.

NU!
OMEDELBART!
Det internationella cykelförbundet fortsätter med sitt mantra och är i vanlig ordning chockade. Lägg även ner det internationella cykelförbundet.

NU!
OMEDELBART!

Inga kommentarer: